Konstresa med buss till Norrköping

En fundersam deltagare möter Nathalie Djurbergs skulptur ”Ta hand om barnen” hos Ståhl Collection. Foto: Carin Lundqvisth

Lördagen den 15 oktober var det dags för Konstföreningens höstresa som i år gick till Norrköping. 37 förväntansfulla resenärer äntrade bussen vid Cityterminalen i ottan. Första stopp Stavsjö för att stilla det värsta kaffesuget.

I Norrköping var målet Ståhl Collection som ligger i en ombyggd gammal yllefabrik vid Motala ström. Mikael Ståhl har samlat samtida konst sedan början av 1980-talet och det är i sanning en samling som kräver sin plats! Monumentalt stora verk, både tavlor och skulpturer, ofta i storlek långt över den mänskliga gestalten behöver både utrymme och ljus. Det finns möjlighet att bese verken från flera olika vinklar och upptäcka sådant som är fördolt från en annan sida. En verkligt imponerande samling som har hittat sin plats utanför samlarens privata sfär.

Efter Ståhl Collection väntade ett besök på Löfstad slott som idag ägs av Riddarhuset och förvaltas av Östergötlands museum. Sista privata ägarinnan grevinnan Emilie Piper avled utan bröstarvingar 1926 och hon testamenterade egendomen till Riddarhuset med förbehåll att allt skulle stå kvar som det stod när hon dog. En mycket fängslande visning, man kunde nästan känna vinddragen från ätterna von Fersen och Piper.

När slottsvisningen var klar smakade det särskilt gott med lunch på värdshuset i norra flygeln. Sen var det dags för rask hemfärd mot Stockholm efter en intressant och givande lördagsutflykt!