Om

Om Konstföreningen inom Region Stockholm – en tillbakablick

Konstföreningen bildas
Vid sammanträde på landstingets kansli i Solna den 28 november 1967 beslutades att en konstförening skulle bildas. Initiativtagare var dåvarande personalchefen Ulf Lagerström. Man vände sig då endast till centralförvaltningens personal. Närvarande vid sammanträdet var ca 20 personer som hade svarat på en inbjudan som satts upp på förvaltningens anslagstavlor. Här föreslogs att en konstförening skulle bildas med uppgift att anordna visningar av aktuella konstutställningar. Besök på olika museer kunde ingå i föreningens program liksom arrangerade konstdiskussioner. Utlottning av konst en gång om året stod också på programmet. Men framför allt skulle medlemmarna ges tillfälle att utanför arbetet lära känna varandra och utbyta tankar om konst mm. Föreningen hade alltså en social och personalfrämjande funktion.

Första årsmötet
Konstföreningens första årsmöte hölls den 2 april 1968. Då antogs stadgar där 4 personer utsågs till styrelse samt 2 revisorer. Det beslutades också att styrelsen skulle utökas med ytterligare tre personer. I valberedningen skulle ingå tre personer.

Enligt årsmötesprotokollet för 1968 skulle föreningens namn vara Konstföreningen för förtroendevalda och anställda vid Stockholms läns landsting och föreningens uppgift skulle vara att främja konstintresset bland medlemmarna.

Konstresor utomlands och inom Sverige
Den första utlandsresan gick till Leningrad (S:t Petersburg) 1991. Den kom att under åren följas av ett flertal resor till bl. a Prag, Rom, Madrid, Paris, Skagen och Kina. Utlandsresorna under våren har blivit mycket populära bland medlemmarna liksom de kortare dagsresorna inom Sverige. Beträffande resorna gäller att de sedan 1999 är helt finansierade av deltagaravgifter.

Medlemsantalet
Från en blygsam start 1968 med totalt 100 medlemmar, från landstingets centrala förvaltningar och de förvaltningar som inte hade egen förening, till en toppnotering 1998 med 1586 medlemmar har medlemsantalet sakta sjunkit till den nu aktuella siffran 320 personer. Ett antal som styrelsen inte på något sätt vill nöja sig med. Några förklaringar till medlemstappet är exempelvis flera bolagiseringar och anlitandet av privata vårdgivare med vårdavtal. Föreningens ambition är – och har alltid varit – att öka intresset för konst hos anställda inom Region Stockholm. Och numera kan medlemskap i konstföreningen erhållas av förtroendevalda, anställda inom Region Stockholm, dess bolag och stiftelser samt anställda vid företag som har vård- eller driftavtal med regionen. Även pensionärer som varit anställda inom Stockholms läns landsting är välkomna som medlemmar.