Visningar av Stadshuset

Bild från Pixabay

Med anledning av Stadshusets 100-årsjubileum inbjuder konstföreningen till två visningar av Stadshuset med tema Konst och Arkitektur, dels lördag 10 juni kl. 10.00, dels måndag 12 juni kl. 09.00. Mer information finns dels nedan, dels under "Relaterat".

2023 är jubileumsår för Stadshuset som invigdes midsommarafton den 23 juni 1923.

Arkitekt Ragnar Östberg (1866 – 1945) började skissa på Stadshusets utformning redan 1903 inspirerad av Gripsholms slott, italiensk arkitektur som Dogepalatset i Venedig, nordisk gotik och svensk nationalromantik. Tidens främsta konstnärer anlitades, t ex Einar Forseth för Gyllene salens mosaik och Prins Eugens fresk i Prinsens galleri.

Anmäl dig och ditt önskade visningstillfälle antingen via formuläret på denna sida eller via e-post till konstforeningen.regionstockholm@mail.com

Du kan också anmäla dig per telefon 0709-640 270 till Carin Lundqvisth.

Antalet deltagare per grupp är begränsat till 35 personer. I mån av plats försöker vi ta emot gäster denna gång. Föreningens medlemmar betalar 100 kr/person och gäster 140 kr (120 kr för pensionär). Avgiften betalas in till plusgiro 20 65 84-5 när du har fått besked om att det finns plats.

Vi samlas senast 10 minuter innan vid stora festentrén från trappan på Borgargården, Hantverkargatan 1 på Kungsholmen.

Vi måste ha din anmälan absolut senast den 2 juni!